גם בתי השקעות ישווקו פיקדונות לציבור

    דוד קורצווייל No Comments on גם בתי השקעות ישווקו פיקדונות לציבור
    12:47
    02.05.24
    אתר קול חי No Comments on היסטוריה: טראמפ חוזר בו מפתרון שתי המדינות

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת הכספים אישרה תיקון להצעת חוק רשות ניירות ערך, להקלות בשור ההון ולעידוד הפעילות בו. עפ"י הצעת החוק שאושרה פה-אחד ובתמיכת נציגי החברות הציבוריות ואיגוד קרנות הנאמנות, יוכלו גם בתי השקעות לשווק פיקדונות לציבור. התיקון לחוק אמור להגביר את התחרות בענף הפיקדונות ומי שצפויים להרוויח מכך הם הציבור שיקבל ריביות גבוהות יותר על הפיקדונות ובתי ההשקעות שייזכו בעוד מוצר פיננסי, אותו הם יכולים לשווק. בנוסף, הדבר צפוי להגביר את הפעילות בשוק ההון הישראלי.

    החוק יאפשר לבתי ההשקעות לשווק מוצר פיננסי המשווק כיום רק ע"י הבנקים – פיקדונות, כאשר בפועל לא מתקיימת ביניהם תחרות ואין כמעט פערים בריביות המוצעות לחוסכים. הקפ"מ, קרן פיקדונות ומלוות, היא מוצר פיננסי שיאפשר לבתי ההשקעות להתחרות בפיקדונות שנותנים הבנקים. במסגרת הקפ"מ, ההשקעה תהיה במק"מים המונפקים ע"י בנק ישראל (מלווה קצר מועד) ובפיקדונות הבנקאיים. באופן טבעי, הדבר יגביר את התחרות מכיוון שבתי ההשקעות יוכלו לשווק פיקדונות הן של הבנק המרכזי והן של כל אחד מהבנקים. יתרון נוסף ממנו ייהנה הציבור באמצעות הקפ"מ, הוא היכולת שתהיה לחוסכים לקצוב מראש את תקופת ההשקעה בו, כולל יכולת משיכת הכספים אחת לשבוע.

    יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי: אמר בדיון כי "זהו מהלך חשוב שיגביר את התחרות ואכן יעודד את הפעילות בשוק. אני מקווה שזה גם יוביל לשלב הבא ולהצטרפות של עוד שחקנים לשוק ההון הישראלי. עכשיו, אחרי שאישרנו את החוק הריכוזיות, לקראת פירוק פירמידות עסקיות, אנחנו רוצים שהבורסה תהיה חזקה ושהחברות ירוויחו. אך מנגד, גם הציבור הרחב צריך ליהנות מזה בעוד הכסף שלו יהיה מוגן. אם נשיג את המטרות הללו, הרי שבאנו על שכרנו. בכל מקרה, זה רק שלב ראשון ויש לנקוט בעוד מהלכים להגברת הפעילות בבורסה ובשוק ההון בכלל".

    יו"ר רשות ניירות ערך, פרופ' שמואל האוזר: "לאחר כמה שנים של הקשחת הרגולציה על-מנת לייצר הגנה חזקה על כספי הציבור, המטרה עכשיו להקל כמה ואיפה שניתן ועדיין לאפשר הגנות על כספי המשקיעים. בעקבות המשבר האחרון ב- 2008 החל גל רגולציה משמעותי בשמירה על כספי החוסכים. כעת, חמש שנים לאחר מכן, הרצון שלנו, שכולם יירתמו ליצירת שוק הון אטרקטיבי וטוב יותר. אם אפשר, אז להפחית עלויות רגולציה, מבלי לפגוע בהגנה על המשקיעים. עלויות, לאו דווקא כסף אך מיתרגם גם לכסף. אני בעד רגולציה חזקה בשוק ההון אך גם כזו שמסירה חסמים, כלומר רגולציה חכמה בשוק ההון. כשמדובר בהגנה על המשקיע, עפ"י מבחן בינ"ל, אנחנו מקום 6 בעולם בהגנה על כספי המשקיע מתוך 185 מדינות. החוק הזה אומר שהרגולטור בא ובעצם רוצה לעודד את השוק ולהסיר חסמים. אני רואה חשיבות עצומה בהקלות הללו".



    0 תגובות